Login
E-mail
Bellen
Menu

Leerlingenzorg

Begeleiding van elke leerling op school is een vanzelfsprekende zaak. Begeleiding van een leerling met problemen op één of meer leergebieden of op het gebied van gedrag is iets wat lang niet zo eenvoudig is. Toch moeten we juist die kinderen extra helpen om onze doelstelling van geborgenheid en zelfvertrouwen hoog te houden. Om ervoor te zorgen dat dit goed en juist wordt gedaan hebben wij een intern begeleider (IB- er) op school. Susanne de Zeeuw. Zij zorgt ervoor dat kinderen die zorg behoeven op de juiste wijze worden geholpen. Zij kan hierbij de ouders en de leerkrachten ondersteunen. In het kader van de leerlingenzorg hanteren wij hierbij een leerlingvolgsysteem.
Onze leerlingenzorg staat ook omschreven in het school ondersteuningsprofiel.

IEP in groep 1/2 

Om uw kind goed te kunnen volgen in de tijd dat het op school zit, gebruiken wij een Leerlingvolgsysteem (LVS). Onze school gebruikt daarvoor IEP. IEP staat voor “inzicht eigen profiel’. We kijken niet alleen naar de vakken rekenen en taal maar ook naar wat uw kind laat zien aan plezier, creatief talent en of uw kind goed in zijn of haar vel zit.  

De observaties brengen in beeld wat uw kind al kan en wat het nog moet leren. De doelen die uit deze observaties komen, komen aan bod in de kring, in de speelhoeken, tijdens vrij spel, het buiten spelen en de gymlessen in de speelzaal. Wat wij belangrijk vinden, is dat IEP leerlingen positief beoordeelt. De observaties brengen in beeld wat uw kind al kan en wat het nog moet leren. Wij kijken naar de individuele ontwikkeling en waar er nog groeimogelijkheden zijn.  
Wij noemen het rapport een talentenkaart want ieder kind heeft eigen talenten!  

Leerling Volg Systeem groep 3 t/m 8

Vanaf groep 3 wordt er twee maal per jaar getoetst met toetsen die los staan van de gebruikte methodes. Dit gebeurt op de vakgebieden: technisch lezen, spelling, rekenen, woordenschat en begrijpend lezen. Verder nemen we ook de IEP-eindtoets af en de NIO (Nederlands Intelligentie Onderzoek) in groep 8. Alle toetsgegevens worden digitaal ingevoerd in Parnassys. Naast de methode toesten nemen we ook de toetsen van de IEP af. Deze registeren we ook. Dit doen we in IEP digitaal, dat is een digitaal Leerling Volg Systeem (LVS). Zo kunnen wij de ontwikkeling van al onze leerlingen goed volgen.

Sociaal-emotionele ontwikkeling

Wij maken gebruik van de Kanjertraining binnen onze school. Bij de Kanjertraining hoort een digitaal leerlingvolgsysteem (Kanvas) voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Twee keer per jaar vullen de leerkrachten de vragenlijsten in. Aan de hand van de uitkomsten, kijken wij welke acties we willen ondernemen. Dit kan soms een actie voor een hele groep zijn, soms voor een groepje kinderen of een individueel kind. De instrumenten van Kanvas kunnen ook gebruikt worden bij oudergesprekken.

Extra zorg

Als er problemen gesignaleerd zijn en deze problemen blijven bestaan ondanks de extra hulp en inzet dan wordt de hulp ingeroepen van het samenwerkingsverband "Onderwijs dat past". Een vaste medewerker van het samenwerkingsverband kent onze school goed en kan meedenken over nog mogelijke verbeteracties. Indien blijkt dat een leerling beter zou passen op een andere school, soms voor speciaal (basis)onderwijs, dan wordt dit traject begeleid door het samenwerkingsverband.